Sunday 5 December 2010

Rangkaian Peristiwa









Bermandi Air Asid

5hb. Disember tarikh keramat yang sukar dilupakan. Saya bermandi asid dan hampir dicekup oleh pihak polis FRU dalam demontrasi penyerahan memorandum isu air kepada Yang DiPertuan Agong.

Majlis Berkhatan Sri Kundang

Pada pagi Ahad 5hb. Disember 2010 seramai 59 kanak-kanak telah menjalani program berkhatan di Kg. Melayu Sri Kundang.

Program telah dirasmikan oleh YB William Leong. Turut hadir adalah Tn. Hj. Mahad (Penghulu), Dr. Badrul Amin (Urusetia Penerangan Selangor), Tn. Rahim (Penyelaras PKM DUN Kuang) dan beberapa pimpinan masyarakat yang lain.


Kajian Keboleh-percayaan dan Kepuasan kepda MPS dan ahli Majlis

Pada hari Sabtu 4hb. Disember 2010, saya bersama-sama 250 orang telah menjalankan kajiselidik terhadap kepuasan dan penerimaan terhadap perkhidmatan MPS dalam DUN Templer.

Hasil kajian menunjukan pembayar cukai memberikan kredit kepada MPS bagi perkhidmatan sampah, rumpu dan jalanraya. Tetapi agak kurang memuaskan bagi perkhidmatan pembersihan longkang.

Sementara Pusat Khidmat Masyarakat, ahli-ahli majlis dan JKP tidak dikenali oleh masyarakat DUN Templer, Zon 3 tempat saya berkhidmat pula menunjukan penduduk agak mengenali saya.

Sesuatu harus dibuat oleh ketiga-tiga jawatan politik ini bagi memastikan kemenangan dalam PRU 13 nanti.


Tindakan Terhadap Aduan

Semasa mesyuarat aduan saya telah senaraikan 43 aduan-aduan rakyat yang saya terima. Saya juga rekodkan jabatan yang terlibat dan status tindakan. Dari jumlah itu hanya 5 tindakan yang telah dilakukan oleh MPS.

Saya peringatkan MPS bahawa kecekapan MPS sedang diperhati oleh pembayar cukai dan sebagai ahli majlis saya akan dedahkan kelembapan ini. Saya memberi tempoh sehingga akhir December untuk MPS memberi maklum terhadap aduan saya.

Sebagai respons dari aduan dan permintaan saya, En. Zain dari Jabatan PRO telah mengatur perbincangan dan lawatan tapak pada hari Jumaat yang lalu.

AlhamduliLLAH hampir 60% isu yang saya adukan diambil tindakan segera oleh MPS


Baik Pulih Hentian Bas Bernilai RM20,000.00

Semasa mesyuarat penuh ahli majlis MPS kami dimaklumkan bahawa kerajaan pusat telah membaik pulih sebanyak 61 unit hentian-hentian bas dalam kawasan MPS. Syarat utama mestilah diletakan logo 1Malaysia!

Peruntukan yang gunakan adalah RM1.2juta. Dengan kata lain kos baik pulih seunit hentian bas adalah RM20,000.00

Apa yang dibaik-pulih. Mengecat semula, memasang tiles, menyediakan takungan sampah. Ada juga yang disediakan lampu dengan menggunakan tenaga solar 1kaki persegi....

Ia nya tak lebih dari RM7,000.00! Bakinya? untuk kronilah.... inilah pembaziran wang rakyat oleh kerajaan pusat.

No comments:

Post a Comment